Inicio


Publicación

The Oral Patrimony in the safeguarding and valorisation of Historic Centres


Información de la publicación

Información de la publicación
Tipo de publicación

Científica

Tipología

Metodológicas

Medio de publicación

Eventos: Poster

Resumen

Aunque las diferentes iniciativas enfocadas a la salvaguardia y la valorización de los centros históricos han conseguido logros significativos en los ámbitos culturales, sociales y económicos, el Patrimonio Oral de estos sitios no está siendo aprovechado dentro de estas estrategias perdiendo importantes oportunidades para evidenciar el tejido entre los aspectos materiales e inmateriales de estos espacios patrimoniales.


Por otro lado las iniciativas centradas en la salvaguardia y la valorización del Patrimonio Oral no se han asociado a proyectos económicos, porque los relatos han sido considerados recursos de recordación subestimando el conocimiento y la sabiduria que contienen, el cual puede ser reactivado para reforzar sectores económicos que apoyen la cosntrucción de Industrias.


Desde diferentes enfoques de diseño (emocional, Co-Diseño, etc) esta investigación ha estructurado una estrategia para que estos relatos se articulen con procesos de emprendimiento cultural, que favorezcan la valorización no solo de los centros historicos sinotambién de sus relatos.

Autores

Ph.D Tania Delgado

SNIES Área

Arts and Humanities

Fecha de publicación 21 de agosto de 2014
Fecha de aceptación 21 de agosto de 2014
English information
Title

The Oral Patrimony in the safeguarding and valorisation of Historic Centres

Abstract

Although the different initiatives focused on the safeguarding and valorisation of Historic Areas have accomplished meaningful achievements in the cultural, social and economic realms there is a lack of strategies that exploit the Oral Patrimony resources, loosing significant opportunities for weaving the Intangible and Tangible aspects of these sites.

Additionally the initiatives focused on the safeguarding and valorisation of Oral Patrimony have not been connected to economic projects, because the stories have been considered just a resource for remembering a past, underestimating the knowledge revealed by the narrative. Nevertheless the inherited knowledge exposed in this Storytelling has an economic value that can become the foundation an innovative platform for the construction of a Creative Industries and Economies.

This research was developed from this framework exploring the Tangible and Intangible of Historic Centres, and finding how the Oral Patrimony can connect these cultural aspects with social and economic values through a poetic resource that is the Storytelling.

From different approaches of Design (Emotional, Co-Design and Sustainable, etc.) this research structured a strategy for making citizens Storytellers, Story-listeners and entrepreneurs able to be part of the safeguarding and valorisation of their Historic Centres in an articulated way with the contemporary economic requirements.

Keywords

Design for Culture, Historic Centres, Cultural Patrimony, Cultural Development, Oral Patrimony, narrative

Información de contacto

Contacto de Publicaciones